Minder zitten is lastig. Daar lopen we allemaal tegenaan. Daarom deel ik vandaag 5 tips met je om minder te zitten! Tips die niet teveel moeite kosten, we zijn hier immers op Maak je leven makkelijk.nl!

Wist je dat het grote gezondheidsvoordelen heeft als je minimaal één keer per uur even wat beweegt?

Elk uur wat je stilzit zonder te bewegen, heeft een nadelig effect op je gezondheid en kan zelfs je levensduur verkorten! Het is dus verstandig om meer te bewegen.

Reken maar uit, met een kantoorbaan zit je dagelijks sowieso al 8 uur op een stoel. Vaak zit je ’s ochtends ook nog in de auto, bus of trein op weg naar je werk. En ’s avonds kijken we nog wat televisie of computeren we thuis nog wat. Op deze manier zitten we op een dag al snel meer dan 10 uur! Niet erg gezond dus. Daarom deel ik vandaag tips met je om van je billen af te komen of om in ieder geval in beweging te komen!

Tip 1. Zet een wekker om elke 20 minuten even te bewegen.

Je hoeft niet direct op te staan en een rondje van 5 minuten te gaan wandelen. Even anders gaan zitten, met je benen wiebelen, je bovenlichaam wat rekken en strekken, het mag allemaal! Zorg dat je bloed door je aderen gaat stromen.

Tip 2. Handel je telefoontjes staand of wandelend af

Vind je het lastig om vaak te gaan staan? Handel je (werk)telefoontjes staand of wandelend af. Als het even kan, ga lekker een ommetje maken, want er is niks gezonder dan de buitenlucht! Je telefoontje afgehandeld en ook nog in beweging geweest: Check!

Tip 3. Minder zitten? Vergader staand

Handel je vergaderingen staand af. Daar zitten meerdere voordelen aan:

  • Mensen zijn meer to-the-point
  • Daardoor duurt een staande vergadering vaak korter
  • Ook je collega’s hebben profijt voor hun gezondheid

Tip 4. Spreek af met je collega’s dat iedereen alleen drinken voor zichzelf haalt

Hee, dat is een asociale tip? Maar als er altijd anderen zijn die drinken voor je halen, heb je kans dat je zo een paar uur achter elkaar op je luie billen blijft zitten en dat is nu net niet de bedoeling. Dus haal allemaal alleen drinken voor jezelf en zorg er daarbij natuurlijk ook voor dat je wel genoeg drinkt! Op die manier blijf je met z’n allen in beweging.

Daarbij is veel drinken gezond en spoel je lekker door. Kan je weer een keer extra opstaan om naar de wc te gaan!

Tip 5. Loop naar je collega’s toe in plaats van een e-mail te sturen

Hier maak je vrienden mee! Mensen vinden het veel fijner om iets persoonlijk te overleggen dan via e-mail. Omdat je via e-mail ook slecht nuances kan aanbrengen, komen je woorden soms botter over dan je had bedoeld en dat komt de collegialiteit niet echt ten goede!

Heb jij nog inspiratie?

Heb jij nog tips die helpen om in beweging te komen? Deel ze met ons!

Alles is geoorloofd in de strijd voor het minder zitten 🙂

Op zoek naar meer tips voor je gezondheid? Lees dan ook deze 5 tips over hoe je gezond oud wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *